martes, 8 de mayo de 2007

CULTURA & POLÍTICA @ CIBERESPACIO 1er Congreso ONLINE del Observatorio para la CiberSociedad

Comunicaciones – Grupo 9
El ciberespacio, ¿un nuevo campo social para las identidades colectivas?


Espai urbà, comunitat virtual:
Una aproximació metodològica

por Lluís Anyó Sayol

Pregunta que da origen a la reflexión: "A la societat de la informació podem trobar noves formes de relacions socials i nous espais de sociabilitat, o, al contrari, velles formes i vells espais, amb l'única novetat del mitjà tècnic que les possibilita?"
.
Definición de comunidad virtual a partir del concepto clásico de comunidad (grupo de individuos, generalmente reducido, dotado de estabilidad, localizado, y en el que sus miembros comparten alguna función social común. Véase teorización clásica de F. Tönnies): "Les comunitats virtuals com a grups socials d'interacció mediada per les tecnologies de la informació i la comunicació que tenen lloc a un espai intangible, l'espai d'Internet, que anomenem ciberespai."
.
De ahí, pasando por el esquema tripartito de J. Thompson (interacción cara a cara, interacción mediática, casi-interacción mediática) al cual el autor agrega una cuarta variable (interacción mediada por las TICs), se llega al concepto de Beringer de pseudo-comunidad: "una comunitat on associacions impersonals constitueixen comunicacions personals simulades, un híbrid de comunicació interpersonal i comunicació de masses. D'aquesta manera, 'una comunitat real, basada en els relacions interpersonals cara a cara, seria l'autèntica gemeinschaft; una comunitat basada en relacions cara a interface és una pseudo-comunitat' i més endavant, 'una comunitat virtual seria una forma de pseudo-comunitat, però amb un tipus d'interacció particular que fa que l'usuari deixi de sentir-se espectador per passar a ser-ne membre. Aquesta interacció l'anomenaré interactivitat'. Interactivitat, és doncs, segons J. Sabaté (2000: 428), el tret diferenciador d'aquest tipus de comunitats." (En su utilizo del termino interactividad, el autor aquí hace hincapié en el aspecto que se refiere más a la interacción social a través de la máquina que a la interacción técnica con la máquina).
.
Sobre la noción de identidad que surge de relaciones sociales mediadas por la tecnología informáticas: "La identitat que es configura en l'espai virtual és una identitat possibilitada per les condicions pròpies del ciberespai, de manera que entre d'altres característiques, és possible l'anonimat i un tipus de relacions molt inestables i efímeres (F. J. Tirado; A. Gálvez, 2002)."
.
"Les relacions socials a Internet no són exactament anònimes, sinó més aviat ficcions o construccions a partir de l'experiència personal, una forma de descriure's de nou. Més que anònimes són relacions que podem anomenar fictícies (vg. J. Mayans, 2000). I, seguint el mateix autor en un text posterior (J. Mayans, 2001) les relacions a la xarxa no són ni sinceres ni falses: "Estos personajes [d'un xat] son a la vez auténticos y simulados; son ficticios, artificiales, elaborados, complejos". En definitiva, són personatges heterogenis."
.
Revisión del concepto de comunidad a la luz de los estudios sobre comunicación mediática: "Aleshores el desenvolupament de la comunicació mediàtica afecta al sentiment de pertenència a un grup o comunitat. Pertànyer a una comunitat ja no pot explicar-se només a partir de compartir una història i un lloc comú, una trajectòria històrica comú en l'espai i el temps, sinó que el sentit del món i el lloc que cada individu ocupa en ell depèn cada vegada més de la "sociabilidad mediática" (J. Thompson, 1996: 57)." Historicidad, experiencia y sociabilidad mediática, que caracterizan la comunicación mediadad por TICs, son todas ellas consecuencias de la "simultaneidad despacializada" introducida por los nuevos medios de comunicación y que a su vez es lo que nos permite actualizar el concepto de comunidad, que queda así desvinculado de la pertenencia o participación a un lugar común: el espacio físico es sostituido por el ciberespacio.
.
.
Para más referencias bibliográficas y links a publicaciones electrónicas
sobre estos temas, pinchen aquí y aquí.

No hay comentarios: